Storytelling. Proste kroki byś lepiej opowiadał

Lubimy historie. Kiedy słyszysz: „a teraz pozwólcie, że opowiem Wam pewną historię” zaczynasz słuchać uważniej. Jesteś ciekaw, co będzie dalej.
Jakie korzyści płyną z opowiadania historii
 
Przede wszystkim budujesz niesamowitą więź ze swoim słuchaczem. Wpływasz na jego wyobraźnię i emocje. Sprawiasz, że lepiej zapamięta to, co chcesz mu przekazać.
Storytelling  może być skutecznym sposobem inspirowania i motywowania innych, zarażania swoją pasją. Masz szanse w sposób niezwykle atrakcyjny dzielić się wiedzą, doświadczeniem, opinią i wartościami.
Pozwól, że przedstawię Ci kilka punktów, które powinna zawierać dobrze opowiedziana historia
 Sprawdź przy okazji, czy jesteś dobrym mówcą.
 
  1. Poznaj swoich odbiorców
 
Im więcej informacji zbierzesz, tym lepiej do nich trafisz.
Spróbuj dowiedzieć się kim są, jaką mają wiedzę, doświadczenia zainteresowania, potrzeby i cele. Dzięki temu lepiej dobierzesz fakty, argumenty i sposób mówienia.
Ponadto, słuchacze lepiej zrozumieją Twoją historię i zapamiętają na dłużej.
  1. Pomyśl nad przekazem
 
W tym punkcie powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest Twój cel?
Co Twoi odbiorcy mogą zapamiętać? Czy chcesz ich jedynie rozśmieszyć, pochwalić się czymś, a może zależy Cu na przekazaniu jakiegoś moralnego lub ideologicznego stwierdzenia?
Dobrze jeśli na jedną opowieść przypada jeden jasno sformułowany przekaz. To zmniejsza ryzyko, że Twoi słuchacze się pogubią.
  1. Konflikt
 
Bez niego ani film, ani książka, ani Twoja historia okażą się po prostu nudne. Konflikt stanowi koło zamachowe Twojej opowieści.
Człowiek dąży do harmonii, porządku i tzw. świętego spokoju. Twój słuchacz także. Jeśli go wciągniesz swoją walkę, w to stawianie czoła przeciwnościom, będzie walczył razem z Tobą i myślał o rozwiązaniu.
Zyskujesz więc aktywnego słuchacza, który angażuje swoje emocje.
Żeby to się udało musisz jasno sformułować konflikt. Skup się na tym głównym, unikaj kilku mniej istotnych.
Wróć do punktu drugiego i upewnij się, że masz silny przekaz. Niech stanowi solidny fundament dla dobrego konfliktu.
Pomyśl nad rozwiązaniem konfliktu. Dobrze jeśli nie będzie zbyt proste, bo słuchacz od razu je odgadnie. Być może istnieje kilka rozwiązań.
  1. Rozrysuj postacie Twojej opowieści
Sformułuj ich cechy, potrzeby, cele, emocje i okoliczności, w których się znaleźli.
Pomyśl o głównym bohaterze. Podkreśl trudności z jakimi musi sobie poradzić.
Zastanów się nad przeciwnikiem głównego bohatera. To może być osoba, ale też słabości, z którym musi się zmierzyć.
Nie zapomnij o sprecyzowaniu celu głównego bohatera, a także o osobach lub okolicznościach, które pomagają mu ten cel osiągnąć.
  1. Fabuła
 
Ma ogromny wpływ na uwagę odbiorcy. Dlatego pomyśl jakich słów użyjesz na samym początku historii. Na ile Twoja wędka złapie uwagę słuchaczy?
Jak opiszesz miejsce, w który wydarzy się historia? Namaluj obrazy w głowach Twoich słuchaczy. Użyj przymiotników, które pobudzą ich wyobraźnię.
Jak wprowadzisz swojego bohatera? Jego cel, konflikt, decyzje, które musi podjąć?
Jak ten konflikt będzie narastał? W jaki sposób pokażesz punkt kulminacyjny?
Jak zakończysz tę historię? Jaki będzie morał? Jak podkreślisz główny przekaz?
Na koniec, jeszcze kilka wskazówek, które mogą ulepszyć Twoją historię
 
  • Dużo mów o emocjach, a unikaj suchych faktów.
  • Stawiaj na prostotę, unikaj dygresji
  • Mów o wartościach i rzeczach uniwersalnych
  • Ćwicz jak najwięcej. Pewne rzeczy przyjdą od razu, inne będą wymagały treningu
  • Spotkałem się ze stwierdzeniem, że historia nie musi być prawdziwa. Wystarczy, że będzie prawdopodobna.
W tym artykule wspierałem się książką „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie”, którą napisał K. Fog, C. Budtz, P. Munch oraz S. Blanchette.
A z czym Tobie kojarzy się opowiadanie historii? Z dzieciństwem, reklamą, stand-upem? Jak sądzisz w czym może Ci się przydać opowiadanie historii? Chętnie przeczytam w Twoim komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *