Sprzedawca

Zostań wymarzonym sprzedawcą, czyli co irytuje mnie, jako klienta

Każdemu z nas zdarza się być sprzedawcą. Nawet jeśli nie prowadzisz firmy, to sprzedaż samochodu, roweru, czy książki jest ważną sprawą. Choćby dla budżetu domowego ;). Po prostu, zostań wymarzonym sprzedawcą.
 
A klient oprócz zachęty chce wiedzieć, czy można Ci zaufać i czy w ogóle brać tę transakcję pod uwagę. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zaprezentujesz siebie i swoją ofertę.
Nie ma się co oszukiwać. Chętniej kupujemy od tych, których lubimy.
Tym razem postanowiłem podzielić się swoimi spostrzeżeniami z punktu widzenia klienta, ponieważ jest kilka rzeczy, które mnie bardzo irytują.
  • Klient nigdy nie zadaje głupich pytań
Głupia może być tylko Twoja reakcja. Odpowiadaj cierpliwie, choćby na najbardziej oczywiste wątpliwości. I nie odsyłaj od razu do strony internetowej, czy folderu. Klient chce to wiedzieć od Ciebie.
 
  • Powtarzaj się
Klient może pytać kilka razy o to samo. Trudno. Nie ma nic gorszego niż zniecierpliwiony sprzedawca. Szczerze mówiąc, mam alergię na zwroty typu Tak jak już powiedziałem, Powtórzę jeszcze raz albo Tak jak jest na stronie internetowej. Po co pouczać rozmówcę i wskazywać, że jest nieuważny?
 
  • Wykaż się empatią
Klient, który przychodzi, a zwłaszcza dzwoni, także musi przełamać jakieś swoje opory. Ta osoba nie wie z kim ma do czynienia, ani czego się spodziewać, bo po prostu Ciebie nie zna. Twoim zadaniem jest, by poczuł się jak najlepiej. Wówczas chętniej Ci zapłaci.
  • Nie dziw się
Być może to zauważyłeś, od czasu do czasu zdarzają się sprzedawcy zaskoczeni. Dziwi ich, że klient interesuje się ofertą, dzwoni, pyta, przychodzi.
Nie chcę generalizować, ani nikogo obrazić, ale najczęściej obserwuję to w warsztacie samochodowym.
  • Bądź pomocny
Spraw wrażenie, że zależy Ci na dobru klienta. Daj mu do zrozumienia, że nie chcesz, by przepłacił lub kupił coś, z czego nie będzie zadowolony.
  • Nie pouczaj i nie oceniaj
Jesteś autorem albo ekspertem, a więc doradzasz. Ale to klient wie lepiej o swoich potrzebach- choćby były nie wiadomo jak dziwne. Nikt nie chce być traktowany jak gorszy.
  • Przygotuj się
Naucz się trzech, czterech zdań na temat swojego produktu lub usługi. Nawet jeśli te informacje są ogólnodostępne, klient chce usłyszeć to właśnie od Ciebie. Ma wtedy kontakt z żywym człowiekiem, który zna się na rzeczy, a w dodatku nie jest oszustem.
Polecam Ci także artykuł o 5 najczęstszych błędach,jakie, moim zdaniem, popełniamy w kontakcie z innymi.
A Ty jakie miałbyś wskazówki dla sprzedawców z punktu widzenia klienta?
Proszę Cię, podziel się 🙂.

3 comments
  1. “Nie ma się co oszukiwać. Chętniej kupujemy od tych, których lubimy.” święte słowa.
    Dla mnie jakość obsługi jest niesamowicie ważna. Moim zdaniem nie dotyczy to tylko sprzedawców, ale np. kelnerów. Ostatnio miałam taką sytuację: zamówiłam nad morzem taki fajny zestaw małych piw, żeby sobie popróbować różnych. A kelner… przyniósł mi te piwa w kieliszkach chyba do koniaku, bo szkalnek do piwa już zabrakło. żadnego przepraszam… A kiedy zwróciłam uwagę to się na mnie obraził.
    Nie wiem jak w innych krajach ale jakość obsługi w punktach gastronomicznych jest bardzo różna. Zwłaszcza w miejscach, gdzie jest dużo turystów. Wiążę się z tym brak szkoleń i niskie wynagrodzenie, a w związku z tym duża rotacja pracowników…
    Ale tu moja wskazówka. Od tego są opinie w google. Ludzie naprawdę coraz częsciej na to zwracają uwagę, więc wartowystawiać ocenę, oczywiście rzetelną. I to zarówno negatywną jak i pozytywną 🙂
    Magda

  2. […] Polecam Ci także artykuł o tym, jaki moim zdaniem powinien być skuteczny sprzedawca. […]

  3. […] ->>Polecam Ci także artykuł, jak moim zdaniem powinien zachowywać się sprzedawca w stosunk… […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *