Scena to idealne miejsce by sprzedawać. Masz wspaniałą okazję zwrócić uwagę widowni na swój produkt, usługę, firmę albo samego siebie. Zapraszam, podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami.
Muszą Cię lubić
Być może mówienie o sympatii i szacunku do publiczności będzie Ci się wydawać oklepanym i niepotrzebnym gadaniem, ale bez tego nie warto wchodzić na scenę. Przecież chętniej kupujemy od tych, których lubimy.
Żeby inni Cię lubili, Ty najpierw polub ich. Kochaj swoją widownię, bądź wdzięczny za to, że jest. Publiczność nie znosi wszystko wiedzących cwaniaków, którzy traktują innych z góry. Lubi natomiast, gdy prowadzi się z nią dialog, dba o potrzeby i pomaga w rozwiązywaniu problemów. Dlatego…
Zadawaj pytania
Dobrze, jeśli Twoje wystąpienie nie będzie wykładem albo jedną wielką reklamą, ale dialogiem.
Namawianie Twoich słuchaczy ma sens tylko wtedy, kiedy przekonasz, że to leży w ich interesie lub poprawi ich sytuację.
I tu nie zwykle cenne okazują się pytania. Osoby na widowni mają szansę powiedzieć o swoich potrzebach, a Ty możesz tak dopasować swój przekaz, by je zaspokoić.
Łatwiej wtedy zrozumiesz ich punkt widzenia i wykorzystasz argumenty na swoją stronę. Dzięki słuchaniu budujemy zaufanie oraz wzbudzamy sympatię, o której pisałem w pierwszym punkcie. A wtedy łatwiej jest wykorzystać także swoją argumentację.
Zaspokajaj potrzeby
Warto mówić o swoim produkcie właśnie w kontekście potrzeb. Spójrz na produkt z punktu widzenia Twojego słuchacza. Wyjaśnij dlaczego spełnia jego oczekiwania.
Odwołuj się przy tym nie tylko do zmysłu słuchu. Pozwól mu zobaczyć, dotknąć powąchać, posmakować. Z pomocą mogą przyjść zdjęcia, filmy, próbki, rekwizyty, scenki albo … historie.
Opowiedz historię
Możesz zastosować różne opowieści w zależności od tego, która wydaje Ci się najciekawsza.
-
O sobie: znajdź wspólny mianownik- Twój i widowni. W takiej historii podkreśl podobne problemy, z którymi musiałeś się zmierzyć i je rozwiązałeś. Podkreślaj podobną sytuację i wspólny punkt widzenia. To Cię zbliży do osób na widowni, zmniejszy dystans.
-
O produkcie: opowiedz o tym, jak powstała idea produktu, jakie były początki, o metodach produkcji. Czy jest coś specjalnego, co go wyróżnia na tle innych produktów? Może istnieje jakaś ciekawa lub zabawna anegdota.
-
Opowieści klientów: są o wiele bardziej wiarygodne, niż gdybyś chwalił się sam. Te opowieści powinny pokazywać wartości Twojej firmy oraz różnice między tym, co oferujesz Ty i Twoja konkurencja. Warto opowiedzieć o ludziach, którzy mieli podobne problemy, co Twoja widownia.
To wymaga ciągłego dialogu z klientem, ciągłego szukania takich przykładów. Być może dobrym pomysłem jest zorganizowanie konkursu na najlepszą historię związaną z Twoim produktem.
-
Opowieści partnerów: opowiedz o relacjach i wartościach, które z tej współpracy wynikają. O momentach, z których jesteś dumny.
-
Opowieści liderów opinii: ekspert, znana lub szanowana osobistość zwiększa wiarygodność Twoją, firmy, produktu. To z kolei wymaga stałego szukania osób z branży lub spoza niej i nawiązywania z nimi kontaktów.
Ludzie uwielbiają historie, ponieważ pobudzają one wyobraźnię i emocje. ->>O TYM JAK PRAWIDŁOWO OPOWIADAĆ HISTORIE PRZECZYTASZ W TYM ARTYKULE<<-
Perswazja
Istnieje kilka zasad perswazji, które podpatrzyłem u kolegów sprzedawców. Należy się nimi posługiwać subtelnie i ostrożnie.
-
Zasada limitu: widownia pożąda i bardziej ceni produkty trudno dostępne lub takie, które wkrótce mogą się wyczerpać.
-
Zasada rewanżu: widownia czuje się zobowiązana, kiedy otrzyma coś za darmo. Próbka, degustacja, link do nagrania lub dodatkowych materiałów, zniżka, która nie jest ogólnodostępna.
-
Zasada sympatii: pokrótce omówiłem ją w pierwszym punkcie. Osoby, które wydają się widowni znajome lub sympatyczne, są dla niej bardziej przekonujące.
-
Zasada kontrastu: widownia nie powinna wybierać między dokonaniem lub niedokonaniem zakupu, ale między jego tańszą lub droższą wersją. Pakietem a, b lub c.
To tak jak w tym znanym przykładzie kelnera, który nie pytał: czy życzy pan sobie kawy. Pytał: czy podać kawę teraz, czy za chwilę.
-
Zasada konformizmu: widownia chętniej zdecyduje się na kupno, mając świadomość tego, że inni też dokonali zakupu.
-
Zasada pozytywnych skojarzeń: im bardziej zadbasz o dobrą zabawę i atmosferę, tym lepiej widowni będzie kojarzyło się to, co oferujesz. Także proces sprzedaży i korzystanie z produktu powinno budzić pozytywne skojarzenia.
-
Zasada autorytetu: jeżeli jesteś osobą szanowną, uznawaną za eksperta, zapraszaną do mediów albo na konferencje, łatwej przyjdzie Ci przekonać do czegoś widownię
Jeżeli jeszcze nie zbudowałeś autorytetu, z pomocą przyjdzie Ci lider opinii, o czym wspomniałem wcześniej.
Warto cytować bezstronnych ekspertów, miejscowy autorytet, uznawany przez słuchaczy na widowni.





