Wymarzona widownia. Czyli czego pragnie mówca

Wymarzona widownia. Czyli czego pragnie mówca

Tym razem to Ty usiądź na widowni. Dobry mówca jest świetnym słuchaczem. Daje wsparcie, pomaga innym, a już na pewno nie przeszkadza.

Jako mówca na pewno spotkałeś się z oznakami chamstwa ze strony widowni. Chcę podzielić się z Tobą kilkoma wskazówkami i namówić Cię na utrzymywanie pewnych standardów. Są nam potrzebne, więc sami o nie dbajmy.
Tym razem wciel się w słuchacza, który wspiera innych mówców. Pomożesz im, ale też stworzysz więź, która w przyszłości może okazać się bardzo przydatna.

 

  • Przybądź na czas. Osoby spóźnione skutecznie rozpraszają mówców. Jeżeli Ty także zabierasz głos podczas tego spotkania lub konferencji, bądź na niej, w miarę możliwości, od początku.
    Poznaj innych mówców, dowiedz się, co mają do powiedzenia. Być może odniesiesz się do tego w swoim wystąpieniu. Zostań do końca. Wielu prelegentów wychodzi zaraz po swojej części. Sądzę, że sporo tracą.

 

  • Odłóż telefon i komputer. Korzystanie z tych urządzeń to lekceważenie mówcy. Nawet jeśli masz niezwykle ważne sprawy, to ze sceny wygląda to tak, jakbyś się nudził i dla zabicia czasu przeglądał facebooka.

 

  • Nie jedz i unikaj picia. Jedzenie oraz picie „z gwinta” także wygląda lekceważąco.

 

  • Dawaj wsparcie. Uśmiech dodaje otuchy. Kiwanie głową, kiedy mówca coś tłumaczy, daje sygnał, że rozumiesz i przyjmujesz to do wiadomości.

 

  • Jeżeli chcesz dać znać, że jesteś zaangażowany w to, co ktoś mówi, wychyl się na krześle do przodu, a nie do tyłu. Tzw. „rozwalenie się” na krześle, założenie nogi na nogę, krzyżowanie rąk, chowanie dłoni do kieszeni, mrużenie oczu- tworzy dystans. Mówca czuje się oceniany i to raczej negatywnie.

 

  • Chcąc dać wsparcie, najlepiej usiąść w którymś z pierwszych rzędów. Inaczej Twoja pomoc może w ogóle nie zostać dostrzeżona.

 

  • Ucisz osoby, które Ci przeszkadzają.

 

  • Podejdź i podziękuj mówcy po jego wystąpieniu. Postaraj się znaleźć coś, co wyciągnąłeś dla siebie. Powiedz coś więcej. Nie ograniczaj się do: To było dobre. Albo Podobało mi się. Chociaż to miłe, niewiele wnosi.

 

  • Jeżeli chcesz skrytykować, krytykuj działanie, a nie osobę. I koniecznie podziel się sugestią, jak można by to poprawić. Inaczej taka krytyka nie ma sensu.

 

  • Miej przygotowane pytanie. Już wiele razy zdarzało się, że kiedy przyszedł czas na pytania, nikt się nie zgłaszał. Pozostawiało to przykre wrażenie, że nikt nie jest zainteresowany.

 

Będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli podzielisz się wskazówkami, jak jeszcze można dać wsparcie z widowni. Uważam, że to ważne by budować taką kulturę.

Share:FacebookX
Join the discussion

Sztuka gadania