W pierwszej części tego artykułu pt. Czy chcesz należeć do grona najlepszych rozmówców na świecie? próbowałem przekonać Cię dlaczego słuchanie drugiej osoby jest takie wyjątkowe i jakie korzyści mogą z tego wynikać. Tym razem pozwól, że podzielę się swoimi spostrzeżeniami, jak to konkretnie osiągnąć.
1. Słuchaj szczerze
Łatwo ulec pokusie pozornego zainteresowania. Udajemy, że słuchamy, bo tak wypada lub nie chcemy zrobić przykrości, a tak naprawdę kompletnie nas to nie interesuje.
Jeżeli jednak będziesz pamiętał o celach, jakie może mieć słuchanie, łatwiej Ci będzie wzbudzić w sobie zainteresowanie. Oto one:
• Zrozumienie swojego rozmówcy. Z czystej dla niego sympatii zainteresuj się jego doświadczeniami i problemami. Poznanie potrzeb innych pozwala lepiej odnaleźć się w świecie.
• Przyjemność z rozmowy. Słuchanie i zwykła pogawędka mogą stać się dla Ciebie prawdziwą rozrywką.
• Wiedza. Wierzę w to, że rozmowa z drugim człowiekiem jest jednym z najskuteczniejszych i najprzyjemniejszych sposobów zdobywania wiedzy.
• Pomoc innym. Masz okazję pomóc lub wesprzeć swojego rozmówcę poprzez podzielenie się radą, sugestią lub swoim doświadczeniem.
Polecam Ci także artykuł o tym, jak stać się mistrzem rozmów przez telefon.
2. Zadawaj pytania
Dopytuj. Dzięki temu jeszcze lepiej zrozumiesz co Twój rozumiesz co rozmówca chce Ci przekazać, a ponadto dasz mu do zrozumienia, że jesteś tym zainteresowany.
3. Parafrazuj
Możesz posługiwać się parafrazą, to znaczy upewniać się znaczenia tego, co słyszysz, używając własnych słów.
Np.: „Poczekaj, bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałem. Czy masz na myśli to, że…?”, „Czy chcesz przez to powiedzieć, że…?”, „Innymi słowy…”, „Czyli mówisz, że…?” itd.
4.Utrzymuj kontakt wzrokowy
Nie rozglądaj się na boki i nie pozwól, by jakikolwiek dźwięk czy przechodząca osoba rozproszyły Twoją uwagę. Interlokutor szybko spostrzeże rozkojarzenie i uzna, że jesteś znudzony.
5. Reaguj
Zwykłe potakiwania, czy kiwanie głową także daje sygnał o Twoim zaangażowaniu. Zapamiętaj co Twój partner mówi, by się do tego odnieść, kiedy już skończy.
PS. Wyobraź sobie sytuację, kiedy bliska Ci osoba albo pracownik, dla którego jesteś szefem, mówi coś ważnego dla obu stron.
Kiedy skończy zaczekaj, nic nie mów, niech nastanie tzw. niezręczna cisza.
Możesz być pewien, że druga strona zacznie mówić dalej. Są szanse, że bardziej się przed Tobą otworzy, zwierzy, powie coś, czego na początku nie była pewna.
Ciekaw jestem, jak często spotykasz się z sytuacją, w której Twój rozmówca pozornie okazuje zainteresowanie, a w rzeczywistości nie słucha wcale. Masz takie doświadczenia? Czekam na Twój komentarz.
[…] Oto druga część artykułu. Zapraszam 😉 […]
[…] Polecam Ci też artykuł o tym, jak być doskonałym rozmówcą. […]
[…] Przeczytaj artykuł, jak słuchać innych. […]
[…] Polecam Ci przede wszystkim artykuł o tym, jak zostać najwspanialszym rozmówcą w oczach i uszach… […]