Jak odpowiadać na pytania z widowni
02/04/20193 min read
Komentarze i pytania z widowni potrafią być kłopotliwe i stresujące. Oto kilka zasad, dzięki którym nie będziesz miał powodów do obaw.
-
Pomyśl jakie pytania mogą paść. Część z nich da się bez problemu przewidzieć.
-
Pytania warto zostawić na koniec. Pod warunkiem, że przewidzisz na to czas, nie przeciągając swojego wystąpienia. Pytania zadawane w trakcie mogą Cię rozpraszać. Poinformuj o tym na początku, a potem przypominaj o każdej podniesionej ręce.
-
Odpowiadaj jak najzwięźlej. Pytający musi zadowolić się krótką, ale konkretną odpowiedzią, ponieważ nie masz czasu na wygłoszenie kolejnego przemówienia. Nie powtarzaj tego, o czym już mówiłeś.
-
Co oczywiste, im lepiej się przygotujesz, tym łatwiej przyjdzie Ci udzielenie odpowiedzi. O tym jak się przygotować –>piszę w tym artykule<–
-
Powtórz zadane pytanie. Często reszta nie słyszy pytającego.
-
Pilnuj czasu. Dla organizatora nie ma zbyt wielu bardziej stresujących rzeczy niż przeciągający się panel. Patrz na zegarek. Kiedy zbliża się koniec, poinformuj, że będzie to ostanie pytanie. I bądź konsekwentny.
Trudne pytania z widowni
-
Jeżeli nie znasz odpowiedzi przyznaj się do tego otwarcie. Nie musisz wiedzieć wszystkiego. Możesz obiecać, że dowiesz się po zakończeniu i wtedy udzielisz odpowiedzi.
-
Możesz także obiecać, że spróbujesz dokładnie to wyjaśnić po spotkaniu. Wówczas zyskasz więcej czasu do namysłu, a odpowiedzi udzielisz w cztery oczy poza forum.
-
Jeżeli pytanie jest dla Ciebie trudne albo nie do końca zrozumiałe, warto je najpierw sparafrazować. Powiedz swoimi słowami i upewnij się, czy o to chodziło.
Czyli chce Pan powiedzieć, że…
Jeżeli dobrze rozumiem…
-
Warto czasami wykazać się empatią. Pokażesz, że rozumiesz, co czuje komentujący/pytający. Zwłaszcza, kiedy możesz odnieść się do swoich doświadczeń.
Doskonale rozumiem o czym mówisz. To mi przypomina sytuację…
-
Jeżeli ktoś Cie zaatakuje, reaguj na zarzuty, a nie na człowieka. Powiedz otwarcie, dlaczego się z nimi nie zgadzasz. Zwróć uwagę, jeśli zarzuty są fałszywe.
Nie reaguj ostro, nie warto. Jeżeli poniosą Cię nerwy, to Ty zostawisz po sobie złe wrażenie. O osobie, która Cię zaatakowała nikt nie będzie pamiętał.
-
Bądź gotowy na to, że przy dużej grupie słuchaczy zawsze trafi się oponent, gaduła, osoba dla Ciebie nieżyczliwa lub chcąca udowodnić za wszelką cenę swoją rację. Bądź czujny, czy jej wypowiedź wnosi coś wartościowego.
Dziękuję za ten komentarz. Ma Pan prawo do swojej opinii. Ja nie muszę się z nią zgadzać. Dajmy szansę innym, bo zostało nam niewiele czasu. Kto ma następne pytanie?
-
Uważaj na pytania podchwytliwe. Kilka razy się z nimi spotkałem. Mogą wytrącić z równowagi. Nie warto się dać wciągnąć w coś takiego.
Oto kilka przykładów:
Emocjonalne: Czy to kolejna genialna pana rada?
Kłamliwe: Jeżeli twierdzisz, że to takie proste, jakie widzisz rozwiązania?
Skoro uważa pan podwładnych za idiotów, jak pan chce zbudować zespół?
Nic takiego nie twierdzisz, wcale tak nie uważasz.
Hipotetyczne: Załóżmy, że
Nie musisz angażować się w gdybanie.
Zmuszające do wyboru: Czy dla pana ważniejsi są pracownicy, czy klienci?
I pracownicy i klienci. Nie musisz wybierać.
Dotyczące działania innych osób: Jakie kroki podejmie dyrekcja?
Masz prawo odpowiadać za siebie, nie za innych.
Jak zawsze zachęcam Cie do komentarza. Jak radzisz sobie z pytaniami z widowni? Masz jakieś sprawdzone sposoby? Z jakimi trudnymi pytaniami się zetknąłeś?
Cześć! Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celu korzystania z narzędzi analitycznych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?Zgadzam się!Polityka prywatności